Skip to main content
Putem interneta danas se ostvari preko 50% svih rezervacija u turizmu, s godišnjim prometom od preko 150 milijardi dolara, a on je glavni izvor informacija o putovanjima, kroz sve faze planiranja putovanja, stoga Vam u nastavku donosimo objašnjenje osnovnih pojmova vezanih uz internet i oglašavanje/prodaju putem interneta.

Trendovi u oglašavanju smještajnih kapaciteta

Turistička agencija

Oglašavanje putem turističke agencije privatnom iznajmljivaču znači pristup većem broju potencijalnih gostiju, zbog većeg uloga u marketing kojeg moraju izdvajati turističke agencije. One, ovisno o kvaliteti usluge koju pružaju mogu biti sve: od agenata koji će za svog gosta napraviti cijeli plan putovanja, do običnih posrednika koji samo prosljeđuju upite od gosta do iznajmljivača. Rade na način da na cijenu iznajmljivača (koju oni imaju za goste) dodaju svoju proviziju koja se u praksi može kretati od 10% pa na više, no postoje i izuzeci gdje je manja. Veće agencije inzistiraju da iznajmljivači prepuste dio svoje zarade kako bi dodavanjem marže mogli biti konkurentni standardnoj cijeni smještaja koju iznajmljivač ima za sve goste. To je i razumljivo jer nema smisla da agencija utroši vrijeme i novac kako bi pronašla gosta kojeg će iznajmljivač privući nazad sljedeće godine povoljnijom cijenom, mimo agencije. Lokalne agencije poznaju dobro prilike na terenu, pa se iznajmljivaču preporuča kombinirati u prodaji smještaja i takav kanal. Plaćanje putem agencije daje (donekle) sigurnost zbog ugovorenog načina rada, gdje neke od gosta unaprijed naplate cjelokupni iznos boravka, pa po njegovu odlasku plaćaju na račun iznajmljivača njegov dio; dok druge naplaćuju od gosta samo akontaciju (koja je obično i njihova provizija) dok preostali iznos gost plaća direktno iznajmljivaču i to po dolasku. Zbog toga su nam iznimno dragi agencijski gosti koji imaju kulturu plaćanja i čim dođu na dvorište mašu s putovnicama i žele riješiti financijski dio ljetovanja da mogu dalje bezbrižno uživati. Sudjelovanje na sajmovima turizma je obično preskupo iznajmljivaču, ali imate mogućnost zajedničkog nastupa preko udruge iznajmljivača, Turističke zajednice ili agencije.

Internet

Internet je javno dostupna globalna paketna podatkovna mreža koja povezuje računala i računalne mreže korištenjem internetskog protokola. Takozvana “Mreža svih mreža” se sastoji od milijuna kućnih, akademskih, poslovnih i vladinih mreža koje međusobno razmjenjuju informacije i razne usluge poput elektroničke pošte, chata, prijenosa datoteka, te povezanih stranica i dokumenata World Wide Weba.

Putem interneta danas se ostvari preko 90% svih rezervacija u turizmu, s godišnjim prometom od preko 150 milijardi dolara.

Osim najjačeg prodajnog kanala, internet je i glavni izvor informacija o putovanjima kroz sve faze planiranja putovanja, stoga u nastavku donosimo objašnjenje osnovnih pojmova vezanih uz internet i oglašavanje/prodaju putem interneta.

Osnovni pojmovi vezani uz online oglašavanje

Društvene mreže

Društvene mreže nam omogućuju znatno nižu cijenu oglašavanja u odnosu na klasične medije pristupom velikom broju potencijalnih gostiju koji svakodnevno koriste društvene mreže. Onaj tko prepozna značaj društvenih mreža (Facebook, Twitter) i koristi ih u promociji svog smještaja u prednosti je pred konkurencijom (pogotovo kad su u pitanju nove društvene mreže). Većina posjetitelja koji dolaze u Hrvatsku koristi te društvene mreže pa se oglašavati treba tamo gdje su nam (potencijalni) gosti.

Facebook kao društvena mreža koja danas u svijetu broji preko milijardu korisnika, nudi mnoge koristi na osobnoj i poslovnoj razini. Kada govorimo o poslovnoj koristi i prednostima Facebooka, konkretno govorimo o Facebook stranicama (pages), te Facebook (plaćenim) oglasima kojima stranicu možemo promovirati. Važno je redovito dodavati nove sadržaje i aktivnosti.

Twitter predstavlja neformalan i direktan način komunikacije. Važno je da pišete o onome čime se bavite kako bi privukli tržišni segment koji vam odgovara. Osnova prednost korištenja Twittera u turizmu je upravo njegova jednostavnost i mogućnost pretraživanja svih tvitova koje korisnici pišu. Za Twitter je jako važna brzina reakcije.

Foursquare – geolokacijska društvena mreža koja broji preko 30 milijuna korisnika. U Hrvatskoj nema veliku popularnost (manje od 10.000 korisnika) kao u inozemstvu. Preporučamo ga za oglašavanje hotela, kampova, restorana, barova i sl.

Osim navedenog u društvenu interakciju spadaju i forumi (javne rasprave o određenim temama), blogovi (osobni dnevnici pisani na webu), te instant messaging ili chat (razmjena poruka u trenutnom vremenu). Pomoću Web 2.0 možemo doći do raznih informacija, ali isto tako i sami napisati određena mišljenja, iskustva ili stavove.

Email marketing (Newsletteri)

E-marketing (internet marketing, web ili online marketing) je internacionalan pojam koji označava oglašavanje proizvoda i usluga putem interneta. Glavna prednost e-marketinga je njegov globalni doseg, niži troškovi u odnosu na obični marketing, olakšana mogućnost pristupa malih i srednjih poduzeća globalnom turističkom tržištu. Lako su mjerljivi rezultati aktivnosti, moguća je personalizacija marketinških aktivnosti te je veća fleksibilnost, odnosno mogućnost brze reakcije na nove tržišne trendove.

Web stranica

Vlastita Web stranica je osnova internet marketinga. Putem vlastite internet stranice iznajmljivač može za sebe zadržati najviše po rezervaciji od svih internet prodajnih kanala. Ona svoju svrhu ispunjava već i kao online vizitkarta, jer vaši stari gosti mogu pokazati svojim prijateljima gdje su bili i tako vas preporučiti. Uspješnost Internet stranice (a i općenito prodaje putem interneta) počiva na četiri stupa:

• kvalitetan sadržaj (tekstovi, fotografije, video, izgled)

• vidljivost (prisutni ste na što više mjesta na internetu – online marketing)

• imidž (vaša online reputacija)

• konverzija (stranica vodi ka rezerviranju).

Kvalitetu izrade Internet stranice možete ocijeniti prema sljedećim kriterijima:

• prilagođena je za Google i ostale tražilice

• vizualno je atraktivna

• funkcionalna je

• jednostavno možete mijenjati njen sadržaj

• izrađena je u sustavu otvorenog koda

• prilagođena je za mobilne uređaje.

Google analitika

Google Analytics je besplatan proizvod, odnosno usluga koju nudi Google, a njegova je osnovna namjena pružiti detaljne statističke podatke o posjetiteljima određene internet stranice. Google Analytics omogućuje naprednu digitalnu analizu za velike i male tvrtke koje posluju na webu. Uz pomoć ovog alata možemo saznati brojne informacije, a ako naučimo kako ih “pročitati”, odnosno iskoristimo ih u pravom smjeru, možemo mnogo toga postići. Uz pomoć Google Analytics možemo iščitati koje su marketinške inicijative najučinkovitije, saznati odakle dolaze posjetitelji, što rade na web-stranici, koji su online oglasi najučinkovitiji, koje stranice najduže zadržavaju posjetitelje, te koje pojmove za pretraživanje korisnici koriste za pronalaženje web lokacije.

Blog

Pisanje bloga u turizmu daje potpuno novu dimenziju pojmu bloga u marketinškom smislu, jer je važno da blogom prenesete doživljaj potencijalnim korisnicima vaših usluga i destinacije kroz zanimljiv i primamljiv sadržaj kako biste ih privukli. Dijelite s njima iskustvo, doživljaj, pa i emocije. Objavljivati morate redovito i integrirajte ga u svoju web stranicu.

Google Adwords – instant rezultati

Oglašivačkim kampanjama može se doći do vidljivosti na Google-u i tako pristupiti potencijalnim gostima. Prednost ovih kampanja je u tome što su rezultati odmah vidljivi. Naša preporuka je da se za prvi put obratite specijaliziranoj agenciji za oglašavanje (Croatiabooking), jer je potrebno znanje i iskustvo da bi se kampanja ispravno postavila. Također savjetujemo da se u startu cilja na što uže tržište, kako bi se uz što manji ulog došlo do rezultata, a ne da se ulog rasprši na način da su vas vidjeli ljudi kojima niste relevantni.

Pametni telefoni – pametno je znati

Mobitel sve više koristimo za obavljanje poslova u svakodnevnom životu, pa tako i u turizmu. Preko 85% putnika koristi svoje pametne telefone na putovanjima. Njih 72% objavljuje fotografije preko društvenih mreža za vrijeme odmora, a 46% putnika se ulogira na svoj profil na društvenim mrežama tijekom odmora. Turisti ga najčešće koriste za fotografiranje, traženje na karti, pretragu restorana, aktivnosti i lokalnih atrakcija, te check in prije leta avionom.