Skip to main content
Kako je Hrvatska upropastila potencijal Igre prijestolja

Kako je Hrvatska upropastila potencijal Igre prijestolja


Ljeto je već skoro na izmaku s vidno lošijom turističkom sezonom od prethodne, a Hrvatska turistička zajednica, Dubrovnik i hrvatski turizam općenito nisu iskoristili finale jedne od najpopularnijih serija zadnjih nekoliko godina.

Dok čitate članak, slobodno slušajte 2Cellosovu interpretaciju naslovne glazbe Igre prijestolja snimane na dubrovačkim zidinama.

Ne očekujte pravu Igru prijestolja na Summitu u Dubrovniku”, izjavio je kineski premijer Li Keqiang ususret svoje posjete Hrvatskoj. S obzirom na to da čak i kineski premijer zna, ne samo za popularnu HBO-ovu seriju, već i da je King’s Landing zapravo Dubrovnik, zaista je teško shvatiti zašto Hrvatska, po svemu sudeći, neće iskoristiti 8. sezonu najpopularnije serije današnjice čija je prva epizoda objavljena noćas u 3 ujutro.

A s obzirom na najave Vlade da će turistička sezona 2019. biti loša, da ima znatno manje rezervacija, da je ministar turizma Gari Capelli najavio mogućnost jedan ili dva posto lošijih rezultata od 2018. godine, još je nevjerojatnije da Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma nisu planirali neku aktivnost za promociju ne samo Dubrovnika, nego i cijele Hrvatske kroz ogroman interes za zadnju sezonu Igre prijestolja.

Kao razloge lošijem stanju nadolazeće sezone navode se povratak Turske na svjetsko turističko tržište (u kojoj Igra prijestolja nije snimljena!), recesija u Italiji i usporen ekonomski rast u Njemačkoj. No, između ostaloga, možda bi se trebali odmaknuti od tradicionalnih tržišta prema novim, ne samo zapadnim, već i istočnim – gdje je Igra prijestolja zbog dostupnosti HBO-a eksplodirala u popularnosti.

FOMO sjedi na tronu popularnosti povodom Igre prijestolja

Trailer za zadnju sezonu serije, koja je krenula 2011., fanovi su na Facebooku, YouTubeu i Twitteru pogledali više od 81 milijuna puta u samo 24 sata, a iste te digitalne platforme su proteklih mjesec dana prepune tisuće teorija, najava i pregleda koje postižu milijune pogleda. Ne radi se samo o specijaliziranim kanalima kao što je New Rockstars ili podcasta poput Westeros Weekly, već i o nekim od najpopularnijih medija poput Vanity Faira, a koji je ususret premijeri objavio video u kojem nas Nikolaj Coster-Waldau, koji glumi Jamieja Lannistera, uči danski sleng ili vrhunskim YouTube specijalima poput priče o otoku Bermeo u Španjolskoj – u seriji poznatom kao Dragonstone:

U doba kad se producira serija i filmova više nego ikad dosad, rijetki su komadi popularne kulture za koje nas se većina na neki način zainteresira u isto vrijeme, a da nije samo trenutak – kao što je primjerice onaj kad je cijela prva sezona Stranger Thingsa stigla na Netflix. Osim što je s preko 10 milijuna gledatelja postala najpopularnija serija u zadnjih nekoliko godina, Igra prijestolja i dalje prati klasičan model objave jedne epizode tjedno čime će naš interes zadržati skoro dva mjeseca.

S obzirom na interes publike općenito te na društvenim mrežama, a potom i medija, čak i oni koji dosad nisu pratili što se događa u sedam kraljevstva pogledat će pregled dosadašnjih sezona, iz straha da ne propuste biti uključeni u najpopularniju temu travnja i svibnja 2019. Da, mislim na fear of missing out, odnosno FOMO. Čak i ako ne gledate redovito Igru prijestolja, zanimat će vas sadržaj koji se sa serijom šali ili bavi njenim tematikama. Johnnie Walker je toliko siguran da tržište zanima Igra prijestolja da su napravili posebnu seriju White Walker whiskeyja. Ne kažem da je ovaj whiskeydobar, već da za postoji tržišni potencijal.

Ukratko: ne morate znati tko je Hot pie da bi vas članak o divnim lokacijama snimanja Igre prijestolja zainteresirao za odlazak u Hrvatsku.

HTZ ne samo da nije shvatio potencijal, nego je zaboravio Game of Thrones

HTZ je organizirao neke aktivnosti kako bi iskoristio popularnost popularne serije, ali to je bilo još 2015. povodom 5. sezone organizirao studijsko putovanje za novinare koji su posjetili i obišli hrvatske lokacije snimanja.

Što se tiče osme, posljednje, najiščekivanije i gotovo sigurno najpopularnije sezone Igre prijestolja, čini se da ni HTZ, ni Ministarstvo turizma ne planiraju nove aktivnosti. Dapače, unatoč želji mnogih turista da posjete zemlju u kojoj se nalazi pravi King’s Landing, na Croatia.hr ne postoji niti… jedan… članak koji se izravno bavi Igrom prijestolja. Ništa bolja nije ni stranica Turističke zajednice grada Dubrovnika na kojoj isto nema ni traga Igri prijestolja.

Nevjerojatno je to kad se sjetite da je 2015. prijašnji dubrovački gradonačelnik za Bloomberg izjavio da je Igra prijestolja zaslužna za barem 10 posto turističkog rasta grada Dubrovnika.

Mogli biste pomisliti da Turistička zajednica grada Dubrovnika ignorira Igru prijestolja, jer se Dubrovčani boje tisuća fanova koji će poput White walkeraprijeći zidine Grada, ali dubrovački gradonačelnik Mato Franković je potvrdio kako “horde fanova” zapravo nisu problem. Dapače, Franković je za Slobodnu Dalmaciju prošlog rujna izjavio kako u gradu uvode red i uspješno rješavaju probleme gužvi u gradu. Zašto se onda zaboravlja marketinški potencijal Igre prijestolja?

Usporedno, turistička zajednica Novog Zelanda na svojoj službenoj web stranici nudi ne samo informacije o tome kako su dom Gospodara prstenova, već i citate glumaca, popise lokacija, atrakcija… Trilogija Gospodar prstenova pomogla je novozelandskom turizmu da naraste 40 posto od 2000. do 2006., a tako je i nastao fenomen koji se naziva tolkien turizam, po autoru J.R.R. Tolkienu.

Čini se da poput mnogih hrvatskih marketinških profesionalaca, u HTZ-u ne znaju iskoristiti popularan povod i povezati ga sa svojim interesom. Igru prijestolja se očito više pretražuje nego sinjsku Alku stoga bi sigurno više strateškog potencijala za HTZ ili Turističku zajednicu grada Sinja imalo kreiranje vodiča za viteške turnire Westerosa, a potom možda i povezivanje još jednog zanimljivog turnira u blizini stvarnog King’s Landinga. Shvaćam da bi nekima povezivanje izmišljenih vitezova kuće Arryn s alkarima smetala, ali ako baš toliko ne žele da više ljudi otkrije Sinjsku Alku – sami su si krivi.

Nisu alkari, ali…

Ne razočarava samo nedostatak službenih aktivnosti HTZ-a, koji bi navodno trebao samostalno otkrivati prilike za promociju hrvatskog turizma, već i kvaliteta privatnih projekata koji žele iskoristiti potencijal Igru prijestolja.

Primjerice, web stranica sjevernoirskog Winterfell Toursa napisana je u tonu serije, bogata slikama i sadržajem u kojem će se svaki obožavatelj serije zaista prepoznati, dok su usporedno najpopularnije stranice koje iskaču na upite vezane za King’s Landing i Dubrovnik… u redu. Očito su napravljene za promociju tura Dubrovnikom, ali na brzinu i uz minimum sadržaja.

…ali za razliku od HTZ-a i lokalnih turističkih zajednica, poduzetnici u turizmu barem prepoznaju i žele iskoristiti potencijal Igre prijestolja.

Unatoč stranoj promociji, nećemo privući ni White walkere, a kamoli turiste

Nedostatak promocije postaje tragičan kad shvatite da strani mediji, YouTuberi i blogeri promoviraju Hrvatsku kao ključnu lokaciju snimanja Igre prijestolja, poput britanskog The Suna koji je početkom travnja objavio vodič u kojemu preporuča lokacije koje Britanci koji vole tu seriju trebaju posjetiti.

I ne, ne trebamo odobrenje ili suradnju s produkcijskom kućom HBO da bi kroz sadržaj posvećen ovoj seriji promovirali hrvatski turizam.

Dapače, HBO kao da je planirao objavu posljednje sezone u dogovoru s HTZ-om. Za razliku od svih dosadašnjih sezona koje bi završavale tek u lipnju ili – kao posljednja – počinjale tek u srpnju, osma sezona počinje i završava u predsezonskom travnju i svibnju što je zapravo savršeno doba za promoviranje hrvatske turističke ponude.

Da se korištenju potencijala Igre prijestolja posvetilo imalo strateški, kako je tome pristupila primjerice novozelandska turistička zajednica za Gospodara prstenova, vrlo se lako mogla napraviti kampanja kojom bi se promovirao hrvatski turizam na nekoliko načina:

  • Strateško promoviranje drugih dijelova Hrvatske koje fanovi Igre prijestolja mogu posjetiti nakon što okinu taj obavezni selfie na zidinama Dubrovnika, poput Dioklecijanove palače i tvrđave Klis u Splitu;
  • Oglašivačka kampanja putem YouTube influencera, medija i izuzetno popularnih podcastova koji redovito – ili barem kad je Igra prijestolja popularna – već stvaraju sadržaj kroz koji se može promovirati dolazak u Hrvatsku, zemlju King’s Landinga;
  • Edukacija turističkih poduzetnika i djelatnika kako da iskoriste potencijal Igre prijestolja kako bi stvorili nove sadržaje ne samo oko Dubrovnika, nego i Splita, Trogira i mnogo dalje.

Imamo sunce i more, očito ne trebamo ništa drugo

Možda se Dubrovčani boje ponovne najezde prevelikog broja Game of Thrones turista u Grad, ali zašto onda HTZ ne prenese interes turista na druge lokacije na obali pa i kontinentu, a Franković i TZ Dubrovnik ne sačuvaju potencijal Igre prijestolja? Možda se HTZ boji da Hrvatska ne postane poznata samo po Igri prijestolja, kao što Novi Zeland muči što je poznat prvenstveno zbog Gospodara prstenova – no ima li smisla samo zbog toga uopće ne iskoristiti potencijal Westerosa?

Krajem 2018. HBO je najavio kako će niz lokacija u Sjevernoj Irskoj na kojima se serija snimala pretvoriti u službene filmske atrakcije, s naglaskom na one koje su služile za dvorac Winterfell, dvorac Black i – King’s Landing. Turističke lokacije će uključivati kostime, oružje, dekoracije i druge produkcijske materijale.

Spoiler: Loša sezona stiže, a Hrvatska je zaboravila marketinški potencijal Igre prijestolja kao što su na jugu Westerosa zaboravili opasnost sa sjevera.

Izvor: Netokracija